HomeOver SBRIn de mediaMarjon de Vries genomineerd voor Libelle STER

Marjon de Vries genomineerd voor Libelle STER

STEM NU VIA www.libelle.nl/ster OP MARJON

 

libelleSterke vrouwen die hun Energie inzetten voor Resultaat: dat zijn Libelle Sterren. Libelle zet de komende weken tien vrouwen in de schijnwerpers die zich inzetten voor een goed doel. Via www.libelle.nl/ster kunt u stemmen op uw Libelle Ster van 2014. De winnares krijgt een speciaal door Studio Job ontworpen wisselster uitgereikt!

Deze week kandidaat 4: Marjon de Vries

Kinderen met een meervoudige beperking op een gewone basisschool mee laten draaien, dat is wat Marjon de Vries (34), juf en moeder van Bram, voor elkaar heeft gekregen. Ik had nooit verwacht dat de kinderen uit mijn klas zo snel ontwikkeling zouden laten zien en dat de kinderen uit de andere klassen zo positief zouden reageren.

“Het is zo mooi om Bram in de kleuterklas in de kring te zien zitten, op zijn manier vrolijk mee ‘babbelend’ met de rest. In de vier maanden dat hij hier zit heeft hij meer ontwikkeling doorgemaakt dan in de vier jaar ervoor.

Heel lang hebben mijn man en ik gezocht naar een geschikte school voor onze zoon Bram, die behalve zo goed als blind, ook een zeldzame genetische afwijking heeft waardoor hij meervoudig gehandicapt is. Nu zijn er genoeg kinderdagcentra voor gehandicapte kinderen waar hij heen zou kunnen, maar wij mistten op die dagcentra het spontane contact met kinderen die niet beperkt zijn. We hoopten dat Bram in het regulier onderwijs meer ontwikkeling zou doormaken. ‘Waarom ga je het niet zelf doen’, opperde mijn partner, voor mijn zwangerschap werkte ik als basisschoollerares. ‘Er moeten vast meer kinderen zijn zoals Bram die een plek zoeken binnen het regulier onderwijs.’ 

Twee jaar ben ik bezig geweest om alles te regelen en in september 2013 was het eindelijk zover, toen ging ons klasje van start. We zijn met zes kinderen in de leeftijd van drie tot en met zes jaar en hebben een eigen lokaal in een reguliere basisschool in Ridderkerk. Ik werk 40 uur per week op vrijwillige basis en verder maken we gebruik van pedagogische vrijwilligers.

Twee ochtenden per week gaan onze kinderen naar een reguliere klas, ’s middags komen om beurten twee kinderen uit de boven- en middenbouw bij ons in de klas om te helpen. Ze masseren de handen van de kinderen, lezen voor, helpen met verven. Dat helpen gebeurt op vrijwillige basis, maar ze vinden het zó leuk, er is op de hele school geen kind die zich niet heeft ingeschreven.

In de voorjaarsvakantie hebben we een proef gedraaid waarbij onze klas wel open bleef en kinderen van groep acht zich een dagdeel mochten inschrijven om te helpen, er was gewoon een wachtlijst. En na de vakantie kwam groep 7 klagen, waarom zij niet mochten helpen. Kennelijk vinden kinderen het fijn om iets voor een ander te betekenen. Het is ook wonderlijk om te zien hoe snel ze die hulptaak oppikken.

De impact en het succes, zowel bij mijn klasje als bij de basisschoolleerlingen, is vele malen groter dan gedacht. Ik had nooit verwacht dat de kinderen uit mijn klas zo snel ontwikkeling zouden laten zien en dat de kinderen uit de andere klassen zo positief zouden reageren. Het zou fantastisch zijn als er op meer plekken in het land dit soort projecten kunnen ontstaan.

 

doneren ws

Facebook



nsgk-logo

Free business joomla templates